v
 

Головна


Анекдоти
про студентів
  про блондинок
  про міліцію
  про тещу
  про еротику
  про українців
  про дітей
  про політиків
  про комп'ютери
  про лікарів
  про спорт
  про горілку
  про тварин
  про жінок
  про водіїв
  про армію
  про інше
 
Гуморески
  Остап Вишня
  Павло Глазовий
 
Народна творчість
 
Українські пісні
 
Привітання
  день народження
  8 березня
  весілля
  річниця
  новонародженим
  новий рік
  різдво
  колядки
  щедрівки
  великдень
  день армії
  день матері
  день Валентина
 
Фото дівчат
 
Прикольні фото
  еротичні
  спорт
  звірі
  автомобілі
  карикатури
  різне
 
Відео
  автомобілі
  спорт
  еротика
  падіння
  тварини
  переляк
  прикольно
  діти
  камеді
  95-й квартал
  віталька
 
Відеокліпи
  Тіна Кароль
  Руслана
  Софія Ротару
  Настя Каменських
  Альона Вінницька
  Кузьма Скрябін
  Avril Lavigne
  Shakira
 
Скачати ігри...
 
Грати онлайн...
 
Заробіток на сайті
 
Написати адміну...
 
Друзі сайту
   
 
   
 
Нотатки про українську музику
   
 
 
 
 
 
 

 

Козацькі пісні

перейти до козацьких пісень...


Соціально-побутові пісні неоднорідні за основними жанровими ознаками (тематикою, функціями, способом поетичного викладу, формою), але їх єднає те, що всі вони відбивають настрої народу, викликані тими чи іншими явищами суспільного життя. В умовах постійної боротьби проти соціального і національного гніту ці пісні стали, як пише радянський фольклорист О. ГІравдюк, своєрідним резонатором, що чутливо реагував на псі зміни в суспільному житті народу.
Фольклористи визначають у цьому пісенному масиві залежно від провідних ідейно-тематичних мотивів цикли козацьких, кріпацьких, чумацьких, ре­крутських та солдатських, бурлацьких, наймитських та заробітчанських пісень.
Високо цінив соціально-побутові пісні М. О. Добролюбов. Він запевняв, що «багато які з них за своєю сумною принадністю..., а нерідко і за оригіналь­ною сміливістю думки справляють сильне враження й на великороса». Цей шар української народної пісенності послужив джерелом творів Г. Ско- іюроди, І. Котляревського, Нечуя-Левицького, П. Мирного та інших письменників.
Вийшло чимало досліджень і збірників соціально-побутової лірики. Останні за часом: «Рекрутські та солдатські пісні», «Наймитські та заробіт­чанські пісні», «Чумацькі пісні» (у серії «Українська народна творчість» .(70 80 рр.) та «Соціально-побутові пісні» (1985).

* * *

Козацькі пісні пов’язані з історією народу; найдавніші з них оспівують героїзм захисників вітчизни від турецько-татарських загарбників, готовність молодих патріотів пожертвувати родинним затишком, а може, й життям,— тому в цих піснях важливе місце займає мотив прощання з родиною, битви з ворогом і героїчної загибелі козака. «Моя прекрасная, могучая, вольнолюбивая Украина туго начиняла своим вольным и вражьим трупом неисчислимые огромные курганы,— з романтичною піднесеністю і захопленням писав Шевченко, — она своей славы на поталу не давала, порога деспота под ноги топтала и — свободная, нерастленная — умирала. Но напрасно грустны и унылы ваши песни, задумчивые земляки мои. Их і пожила свобода, а пела тяжкая одинокая неволя».

Класові суперечності, які все більше загострювалися з часом теж знайшли своє відображення в козацьких піснях:

Ой, як тяжко жити стало,
Бо ті прокляті пани
Із нас шкури поздирали
І пошили жупани...

В козацьких піснях підкреслена непокірність молоді, що не хотіла закріпа- ченпя і вибирала життя, повне тривог і небезпек, але вільне, тому й покидала рідні місця «не з добра, не з розкоші, а з великого лиха»,

В піснях цього циклу часто йдеться не про вчинки, а про емоції героя,— це, переважно, тужливий настрій самотнього, безталанного козака, без­рідного сироти, якому «степ широкий — рідний брат», а «шабля й люлька — вся родина».

Єдиний вірний товариш, що оплакує зраненого помираючого козака — його бойовий кінь:

...що її головах ворон кряче,
а в ніженьках коник плаче...

Кінь сповіщає рідню про героїчну загибель козака:

...не плач, мати, не журися,
та вже твій син оженився,
та взяв собі паняночку,
в чистім полі земляночку...

Кінь йде й за труною свого господаря:

...козака несуть і коня ведуть,
кінь головоньку клонить...

Козацькі пісні відзначаються багатою палітрою художніх засобів, особливою мелодійністю, яка досягається зокрема і тонко підібраними асонансами і алітераціями. Наприклад, у пісні «Козаченьку, куди йдеш?» настрій суму підкреслено повторами слів, у яких є звуки «іс«, «ес», «ос»:

Ждала дівка навісна,
мина осінь ще й весна.

Улюблена метафора козацьких пісень — це зображення смерті як одруження або як непробудного сну: «заснув в степу він, сердега, довіку»; битви — як засіву чи кривавого бенкету. Окремі образи, символи, метафори й мовні кліше з поетичного арсеналу козацьких пісень зустрічаємо в інших циклах та жанрах, бо вони, виявляючи народний ідеал, якнайкраще відповідають його естетичним смакам та уподобанням.


перейти до козацьких пісень...


Благотворительная организация «СИЯНИЕ НАДЕЖДЫ»



Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання



Підтримайте сайт

Український сайт розваг


НОВИНИ

 
 
 
  Украина онлайн
МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов